tirsdag 19. mars 2013

Dag 47 – Down By Law



 Dagens film er den amerikanske filmen Down By Law fra 1986. Filmen er regissert av Jim Jarmusch og har Roberto Benigni, Ellen Barkin, John Lurie og Tom Waits i hovedrollene. 


Synopsis:
Zack, Jack og Roberto blir cellekamerater. Roberto er italiensk og kan bare noen få ord engelsk, men hans naive og vennlige vesen smitter. Han foreslår at de rømmer "akkurat slik de gjør i amerikanske filmer





Dette er faktisk kun min andre Jarmusch filmen jeg har sett i mitt liv. Den første er (ikke overraskende) Coffe And Cigarettes som jeg delvis likte meget godt. 

 

Skuespillet i filmen er glimrende. Robeto Benugnis spiller veldig godt og dette varr forøvrig Roberto Benignis første amerikanske film. Tom Waits som jeg syntes er en glimrende musikker spiller også veldig godt her og jeg kunne godt tenkt meg å sett han i enda flere filmer en det han har fått til nå. 

 

Filmen er veldig U-amerikansk for å bruke et litt rart utrykk. Filmen tar seg godt tid til oppbygning og det er strengt talt ikke så mye som skjer i løpet av filmen. Man har fokus på det som er vesentlig og lar scenene gå sin gang.


Kinematografien er også meget god her, man får se mye fin natur og det er hele veien glidende kamerabevegelser uten for mye klipp og kutt. Her tar man seg tid med ting. 

 

Musikken i filmen bør også nevnes for den er det John Lurie og Tom Waits som står bak, og da er det så klart kvalitet hele veien. Da kanskje spesielt «Tango till they're sore» som er en glimrende sang. 

 

Jeg hadde ikke de helt store forhåpningene til filmen i og med at jeg regnet med at den ikke kom til å være helt min kopp te, men jeg likte filmen meget godt 

 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar