onsdag 20. februar 2013

Dag 20 – 2001: A Space Odyssey

 


Dagens film er den britiske filmen 2001: A Space Odyssey fra 1968.
Filmen er regissert av Stanley Kubrick og har Robert Beatty, William Sylvester, Gary Lockwood og Keir Dullea i hovedrollene.


Synopsis:
Først tar Kubrick (som skrev filmmanuset sammen med Arthur C. Clarke) oss med tilbake til menneskehetens forhistoriske «apeperiode», og så hopper han (med et av tidenes mest imponerende kutt) fremover i tid og inn i verdensrommet, hvor menneskene nå har bosatt seg. Til slutt slynges astronaut Bowman (Keir Dullea) inn i uutforskede deler av verdensrommet – ja, kanskje til og med inn i en tilstand av udødelighet. «Åpne romskipdørene, HAL.» La den fantastiske historien begynne. 





2001 er nok en Kubrick film jeg tidligere aldri ikke får dreisen på. Filmen er imponerende laget og har en interessant historie, så det er det ikke noe å si på. Problemet derimot er at filmen føltes utrolig treg og tidvis skjer det absolutt ingenting.


Jeg har vel sett den 2 gnger før i mitt liv og det begynte å bli noen år siden sist nå, så da fant jeg ut at den fikk bli en av festivalfilmene i år. 


Men denne gangen valgte jeg (som med A Clockwork Orange) å se filmen med kommentarspor for å se om det gjør opplevelsen bedre. Kommentarsporet er med Keir Dullea (som spiller Bowman i filmen) og Gary Lockwood (som spiller Poole i filmen). 


Dette hjalp veldig følte jeg. Filmen ble nå veldig interessant, og det viser hvor revolusjonerende filmen var og er. Her var det mye tilleggsinformasjon som jeg ikke viste i det hele tatt og det gjør nok at neste gjennomgang av filmen noen år frem i tid vil være mer interessant.


Som før nevnt så er dette en fantastisk film med imponerende sekvenser og utrolig god bruk av effekter for å få laget dette i 1968. 


Musikken i filmen er absolutt verdt å nevne for den har en meget viktig og sentral del av filmen. Et utrolig godt sammensatt lydspor som driver filmen fremover. Filmen har også noen virkelig gode skuespillerprestasjoner da spesielt av nevnte Dullea og Lockwood, men også at filmens kanskje mest kjente karakter, nemlig computeren HAL. 


En fantastisk film som absolutt er verdt å se, selv om den som sagt er litt lang drøy til tider. Men jeg har forandret litt mening om denne filmen siden jeg så den for 10-12 år siden og mener nå at det er en usedvanlig god film.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar