onsdag 6. februar 2013

Dag 6 – Zorro

























Dagens film er den Fransk/Italienske filmen Zorro fra 1975.
Filmen er regissert av Duccio Tessari og har Moustache, Enzo Cerusico, Ottavia Piccolo og Alain Delon i hovedrollene. 


Synopsis:
Han har dobbeltrollen som guvernør i en sydamerikansk stat, og rettferdighetens tjener Zorro.



Når jeg var liten, så husker jeg at jeg ofte så på Zorro-Tv serien på lørdagsmorgenene. Jeg mener å huske at dette var den gamle Zorror serien fra 1957, men sannsynlighteen for at jeg satt å så på en TV-serie i sort/hvit som 7-8 åring har jeg ikke noen tro på. Så jeg konkuluderer med at jeg så på den nye Zorro serien som kom ut i 1990.


I dag derimot har jeg sett Zorro fra 1975. Etter hva jeg har forsket meg frem til så finnes det flere forskjellige utgaver av filmen. En med det originale Italienske lydsporet og engelsk tekst som varer i 125 minutter, en amerikansk utgave som varer i 120 minutter. og en DVD utgave som er klippet ned til 87 minutter. Min Bluray utgave ble gitt ut i 2012 og varer i 124 minutter, så jeg får tydeligvis sett det «viktigste» av filmen iallefall. 


Alain Delon gjør en god jobb i rollen som Zorro og spiller overbevisende. Han er ikke oppe på Guy Williams nivå fra 1957-utgaven, men hakket bedre en Antonio Banderas fra de «nyeste» Zorro filmene. Stanley Baker spiller også utrolig bra i rollen som sjefs skurk Col. Huerta. Dette var forøvrig hans siste film før han gikk bort i 1976. 


Filmen er hakket mer humoristisk en både sine etterfølgere og sine forgjengere og dette syntes jeg gjør seg godt. God gammel slapstick humor kommer aldri til å gå av moten. 


Selve historien i filmen er også både underholdende og godt skrevet. Da spesielt fektescenene er utrolig morsomme å se på. Det eneste som trekker litt ned er selve avslutningen på filmen, som jeg følte var litt forhastet for å si det sånn. 


Musikken i filmen må også nevnes. Selv om åpningssangen «Zorro is back» kanskje ikke er helt toppklasse, så er resten av musikken utrolig bra. Har har vi både mariachi-gitarerer som spiller i 120 og mer rolige partier som passer utrolig godt inn. 


Om man skal kritisere noe så må det (Som så ofte før) være dubbingen i filmen. De voksne skuespillerne er dubbet ok, men barna derimot hverken høres eller ser overbevisende ut, men det var slik det var på 70-tallet.


En overbevisende Zorro film som absolutt er verdt å sjekke ut for alle Zorro-fans.


Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar