fredag 22. februar 2013

Dag 22 – David and Bathsheba



Dagens film er den amerikanske filmen David and Bathsheba fra 1951.
Filmen er regissert av Henry King og har James Robertson Justice, Raymond Massey, Susan Hayward og Gregory Peck i hovedrollene. 


Synopsis:
På steder der ingen britisk soldat kunne sette sin fot under andre verdenskrig, var en hemmelig spesialstyrke i arbeid. De sprengte jernbanespor, saboterte fabrikker og snikmyrdet fienden. Styrken het Special Operations Executive, og oppdraget deres var å svekke fienden ved hjelp av sabotasje og undergraving. Alt var lov så lenge det bidro til at man vant krigen.






Årets første storslåtte «religiøse» film. Denne filmen plukket jeg også opp for 20 kroner på Blu-ray. Gva grunnen er til at disse blir solgt så rimelig vet jeg rett og slett ikke, men når jeg betaler mindre for denne filmen på Blu-ray en for en flaske mineralvann så klager ikke jeg.


Selv om jeg har kjøpt meg en fin gammel bibel for ikke så lenge tilbake, er jeg nok ikke noe religiøs person, så det er kjekt å lære litt mer om dette emnet, selv om denne filmen kanskje ikke presenterer ting helt slik de var. 


Denne filmen er faktisk best kjent for reklameinnslaget som ble vist midtveis i filmen når den ble vist på amerikansk TV i 1964. «Reklamefilmen» omhandlet President Lyndon B. Johnson's kampanje for å bli gjenvalgt som president og er blitt kalt for «The Daisy Advertisement». Mer info om den kan leses her – Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Daisy_%28advertisement%29


Skuespillet i filmen er også i denne filmen veldig bra, Susan Hayward og Gregory Peck spiller meget overbevisende i hovedrollene her. Peck fikk vistnok hovedrollen fordi produsenten av filmen Darryl F. Zanuck syntes at Peck hadde et såkalt «Bibelsk ansikt». 


Jeg liker veldig godt disse gode gamle «Sword & Sandal» filmene fra 50 og 60-tallet og denne var faktisk også meget god. Historien er også meget god og interresant og en film vel verdt å sjekke ut. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar