lørdag 9. februar 2013

Dag 9 – A Clockwork Orange


Dagens film er den britiske filmen A Clockwork Orange fra 1971.
Filmen er regissert av Stanley Kubrick og har Adrienne Corri, Warren Clarke, Michael Bates og Malcolm McDowell i hovedrollene. 


Synopsis:
Alex (Malcolm McDowell) er medlem av en gjeng med tenåringer som forlyster seg med overfall, voldtekt og drap. Etter et alvorlig oppgjør i gjengen blir Alex utstøtt, banket - og etterlatt til politiet. For å redusere fengselsstraffen sier han seg villig til å bli med på et eksperiment for å kurere hans drift mot de kriminelle miljøene. Etter sonet dom slipper han ut som et nytt menneske - men hans gamle miljø står klar og vil ønske han velkommen på sin helt spesielle måte... 





Stanley Kubrick er på mange måter enten eller for meg. Enten så syntes jeg filmene er utrolig bra, eller så er de kjedelige eller dårlige. Nettopp derfor har jeg inkludert to Kubrick filmer i løpet av årets festival. Dette er en av dem.


Jeg syntes at andre Kubrick filmer som Full Metal Jacket, The Shining, Spartacus, Paths Of Glory og The Killing er fantastiske filmer. Men jeg har sett A Cockwork Orange to ganger før, og jeg får ikke dreisen på den. Jeg føler at dette er en film som jeg bør like, den har mange punkter som jeg liker i film generelt, men det er ett eller annet med filmen som gjør at jeg ikke liker den. 


Så denne gangen valgte jeg å se den med Directors Commentary. Kommentarsporet er med Malcolm McDowell og Nick Redman som er en filmhistoriker for å se om det kanskje hjalp meg til å forstå filmen bedre og til å kanskje «nyte den» mer en jeg har gjort før. 


Det vil jeg helt klart si at det gjorde. Her var det mye både nyttig, ny og interessant informasjon som jeg ikke viste fra før. All lyden i filmen er for eksempel «live» lyden fra opptakene. Alle skuespillerne hadde på seg små bærbare mikrofoner som de brukte, noe som var helt nytt og revolusjonerende i 1971 etter hva jeg kan finne ut. Så for min del gjorde dette filmen mye mye mer interessant og bedre. 


A Clockwork Orange er en merkelig, men veldig sterk film. Jeg liker godt utførelsen av scenene og metodene som Kubrick bruker i sin kameraføring og så videre, men jeg får ikke dreisen på historien for å si det sånn. Jeg både forstår og tar hovedpoenget med filmen, men den er virkelig bisarr i flere av delene. Kunstnerisk sett er det en fantasktisk film, men jeg sliter med å sitte og kose meg gjennom en kunstnerisk film for å si det sånn. 


En ting jeg ikke får helt dreisen på i denne filmen er språket som er brukt, og neida, jeg trenger ikke å få forklart hverken hvorfor det er brukt eller hva de forskjellige tingene betyr. Akkurat det forstår jeg. Men det er nok en generell ting jeg ikke er så overbegeistret for rett og slett. Det samme med Romeo + Julie, hvor de faktisk snakker akkurat slik historien er skrevet. Vel og fint det, men i lengden slitsomt å høre på i 2 timer, allefall i mine ører. 


Men både skuespillet og ikke minst musikken i filmen er gjort på en glimrende måte. Egentlig så er det en glimrende film på alle måter, problemet er at jeg klarer sannsynlgvis ikke å verdtsette hvor god den er på nåværende tidspunkt. Kanskje min mening om filmen er forandret om 20 år, hvem vet. 


Så alt i alt en meget god film, som iallefall er vel verdt å sjekke ut for alle som vil sette seg inn i de store mest kjente filmverkene gjennom tidene. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar