fredag 1. februar 2013

Dag 1 - Deliverence





Dagens film er den amerikanske filmen Deliverence fra 1972. Filmen er regissert av John Boorman og har Ronny Cox, Ned Beatty, Jon Voight og Burt Reynolds i hovedrollene. 


Synopsis:
Lewis, Ed, Bobby og Drew (Reynolds, Voight, Beatty og Cox) er fire bekjente fra storbyen som drar på helgetur til Appalachene hvor det skal anlegges kraftverk. Derfra setter de nedover en elv i to kanoer. Idyllen varer helt til Ed og Bobby møter to fiendtlig innstilte eksemplarer av lokalbefolkningen da de padler i land med kanoen. Herfra er det en kamp for å overleve. 




Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=w9R4t_Nwy5E

Blogger har tydeligvis bestemt seg for at innebyggede videoer, nei det vil vi ikke ha noe av lenger, så da blir det link til Trailerne igjen. 

Årets første film ut er da Deliverence, og vi var faktisk 2 stk som så denne filmen, så stort oppmøte for å se den første filmen med andre ord. Jeg hadde sett denne filmen for sikkert 15-16 år siden, mens min kamerat aldri hadde sett den før. 


Deliverence er vel kanskje kjent for de fleste på grunn av to scener. Den ene er den glimrende Banjo scenen i starten av filmen, mens den andre er den litt mer ubehagelige scenen med Ned Beatty i hovedrollen. 


Filmen er meget god og spennede i første og andre halvdel, mens jeg følte at tredje halvdel ble litt langdrøy og kjedelig. Faktisk så hadde jeg aldri sett avslutningen på filmen før i og med at min VHS kopi som jeg hadde tatt opp fra TV sluttet etter at de hadde dratt kanoene på land etter ca 1 time og 20 minutter. 


En ting som ikke er så godt utført i denne filmen er «day for night» opptakene de har benyttet. Disse ser desverre usedvanlig dårlige ut til og med på min ganske gamle DVD kopi. 


En liten funfact om denne filmen var at de rett og slett ikke hadde råd til forsikring til skuespillerne og de gjorde faktisk også sine egne stunts. 


I den ene scenen hvor Reynolds blir skadet i filmen når de rafter ned vannfallene benyttet de seg av en dokke, men dette så ikke realistisk nok ut. Dermed ble Reynolds nødt til å gjøre det selv, dette medførte at han faktisk brakk halebenet. Når han så spurte regisørren hvordan scenen ble seende ut fikk han beskjed om «at det så ut som en dukke som rafter ned et fossefall». Artig. 


Deliverence er fortsatt en god film 40 år etter at den kom ut, men jeg må si at den ikke var like god som første gang jeg så den, og avsluttningen på filmen skuffet meg litt. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar