søndag 3. februar 2013

Dag 3 – Hans Christian Andersen



 Dagens film er den amerikanske filmen Hans Christian Andersen fra 1952. Filmen er regissert av Charles Vidor og har Joseph Walsh, John Qualen, Farley Granger og Danny Kaye i hovedrollene. 


Synopsis:
En gang i tiden levde det en fantastisk historieforteller i Danmark ved navn Hans Christian Andersen. Dette er ikke historien om hans liv, men en eventyrfortelling og den største eventyrmakeren noensinne. 





Som det også står i beskrivelsen av filmen er ikke dette en historie om selve livet til Hans Christina, men en fantastisk historie. Historien er utrolig bra og fengslende og virkelig godt skrevet.


En ting som gleder meg med disse litt eldre filmene er at man lar en scene spilles ut. Med det mener jeg at man har lange kamerasekvenser. Her har vi flere scener som varer i opptil flere minutter uten at det er et kutt i filmen. Noe som gjør den bedagelig og lettfattelig å se på. Nå til dags føles det ut som om det er om å gjøre å ha flest mulig kamerasekvenser på kortest mulig tid. 


Ballett gruppen som danser i filmen er også meget talentfulle og disse scenene er veldig underholdene å se på. Selv om jeg ikke kan kalle meg hverken noen ekspert eller stor fan av ballett sånn generell er dette flotte saker. 


Som vanlig når det er snakk om en Technicolor film så har filmen noen fantastiske farger. Det er nesten så fargene flommer ut av skjermen når man ser filmen, fantastiske saker. 


Danny Kaye er en skuespiller jeg mente jegikke har sett på film før, men han spiller usedvanlig godt i denne filmen i rollen som Hans Christina Andersen. Etter å ha undersøkt litt så jeg at han jo faktisk spilte hovedrollen i White Christmas som jeg så under Julefilmfestivalen for noen år tilbake. En meget god sanger var han jaggu også. 


De resterende skuespillerne spiller også meget bra og en mann jeg vil trekke frem er Farley Granger, som jeg kjenner best fra sin glimrende rolletolkning som Phillip, i Hitchcocks «The Rope. Han spiller også i denne filmen meget bra. 


Originalt ønsket Samuel Goldwyn å ha med animerte sekvenser i filmen. Disse ønsket han da at Walt Disney skulle lage, men disse planene ble desverre skrinlagt. Det hadde vært moro å sett hvordan dette hadde blitt. 


En meget underholdende og god film, med flott musikk og godt skuespill. Vel verdt å se for de som liker musikaler. 



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar