tirsdag 5. mars 2013

Dag 33 - Støv På Hjernen


Dagens film er den norske filmen Støv På Hjernen fra 1959.
Filmen er regissert av Øyvind Vennerød og har Wenche Foss, Odd Borg, Kari Diesen og Inger Marie Andersen. i hovedrollene.


Synopsis:
Støv på hjernen er en ekteskapskomedie, og tematiserte konflikten mellom husmorpliktene og behovet for sex og intellektuelt samvær mer eksplisitt enn før. For hvor blir det av romantikken når husmoren bare blir oppslukt av husarbeidet? Randi (Inger Marie Andersen) må ty til de mest raffinerte triks for å få sin mann tilbake, etter nærmest å ha vasket ham ut av huset.




Trailer:

 

Dette er en film jeg hadde sett frem til at skulle bli gitt ut på DVD lenge. Jeg hadde hørt mye godt om denne filmen og bestilte meg den da så fort jeg fikk høre at den var blitt gitt ut.


Filmen er basert på Eva Ramms roman med samme navn fra 1958. Det kom i 1961 ut en dansk utgave med samme navn, som er basert på denne norske utgaven av filmen.


Desverre må jeg si at jeg ble litt skuffet over filmen. Det kan nok være mine forhåpninger til filmen som var litt for høye, men jeg syntes ikke den var spesielt morsom. Jeg hadde forventet meg litt mer humor og ikke fult så mye drama for å si det slik.


Skuespillerne i filmen var jo iallefall gode. Kari Diesen, Willie Hoel, Sverre Hansen og Wenche Foss for å nevne noen spiller jo bra og heller ikke så Teater aktig som man kanskje skulle forventet. Jeg ble litt skuffet over at Unni Bernhoft ikke hadde en større rolle i filmen, i og med at jeg har sansen for henne, men men. 


750 000 billetter ble det faktisk solgt til filmen i løpet av premierhøsten, noe som må sies å værew veldig imponerende. 


Man får også se en god del av Oslo by i filmen, noe som iallefall jeg liker når je ser disse eldre filmene. Det er gøy å se hvordan ting var, og i denne filmen får man jo også et godt innblikk i husmorlivet på slutten av 50-tallet. Man kan jo godt si at tidene har forandret seg ganske mye.


Dessverre ikke den toppfilmen jeg hadde håpet på, men alt i alt en god norsk film som er verdt å sjekke ut. 



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar