fredag 1. mars 2013

Dag 29 – Panic In The Streets


Dagens film er den amerikanske filmen Panic In The Streets fra 1950.
Filmen er regissert av Elia Kazan og har Jack Palance, Barbara Bel Geddes, Paul Douglas og Richard Widmark i hovedrollene.


Synopsis:
En krangel under et kortspill i New Orleans havneområde blir en mann ved navn Kochak drept av gangsteren Blackie og hans to assistenter; Kochacks fetter Poldi og en mann ved navn Fitch. Under obduksjonen blir patologen mistenksom og ringer til sin sjef, Dr. Clinton Reed (Richard Widmark). Etter nærmere undersøkelse blir Reed overbevist om at mannen led av en luftbåren influensa og lykkes å overbevise byens ledere at de bare har 48 timer på å redde New Orleans. for å oppnå dette må de finne alle som Kochak har vært i kontakt med. 





Jeg regnet med at Panic In The Streets kom til å være en heller laber uinterresant Film-Noir sak, i og med at jeg ikke hadde hørt om filmen før, og det faktum at det var få etablerte skuespillere med i den. Men regissør Elia Kazan har jo andre storfilmer som A Face In The Crowd, A Streetcar Named Desire , On the Waterfront, East of Eden og Wild River fant jeg etterhvert ut, så mine forutanelser var nok ganske så feil. 


Historien i filmen er faktisk skummelt aktuell også i dag når man tenker på de forskjellige influensatypene som er rundt nå for tiden, så historien er meget god. En meget god historie, men glimrende lysseting og glimrende dialog. 


Skuespillet i filmen er Top Notch. Usedvanlig gode saker, Zero Mostel, Richard Widmark, Jack Palance og Paul Douglas spiller utrolig bra i denne, og jeg er overasket over at filmen ikke ble nominert til beste hoved/bi-rolle. 


Dette var faktisk debutfilmen til Jack Palance, som i ettertid spilte i godt over 100 filmer, og som kanskje best er kjent for sine roller som Curly I City Slickers (Som han faktisk vant en Oscar for) og Charles Castle i The Big Knife. 


Panic In The Streets vant forøvrig en Oscar for beste manus under Oscarutdelingen i 1951. Filmen er forøvrig også en såkalt «Public Domain» film, så det er vistnok mange dårlige utgaver utpå markedet. Jeg har 20th Century Fox DVD utgaven fra 2005 og den er det bra bildekvalitet på iallefall. 


Jeg vil sterkt anbefale denne filmen, for den overasket iallefall meg stort, og det er sikkert mange mange andre som også vil like den godt. 



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar