torsdag 21. mars 2013

Dag 49 – House Of The Long Shadows


Dagens film er den britiske filmen House Of The Long Shadows fra 1983. Filmen er regissert av Pete Walker og har Margaret Lindsay, Dan Duryea, Joan Bennett og Edward G. Robinsoni hovedrollene.


Synopsis:

En amerikansk forfatter drra til et øde walisisk slott for å fullføre et 20 000 dollar veddemål. Klarer han å skrive en klassisk roman som «Wuthering Heights» på 24 timer. 



 

Dette er en film jeg har vært på utkikk etter i mange mange år. Jeg lete både land og strand etter filmen på VHS men klarte aldri å finne en kopi. 


Så for 2 år siden fant jeg ut at Amazon solgte en utgave fra MGM vault som var en såkalt «on Demand» tittel. Dette var da en «kopi» av Vsh utgaven og denne kjøpte jeg. Både lyd og bilde var rimelig dårlig, men jeg fikk iallefall sett filmen.


Gleden var da stor da jeg fikk vite at Koch Media som er et tysk selskap hadde gitt ut en Blu-ray utgave av filmen med Engelsk tale. Så denne har jeg nå sett.


Bilde og lydkvaliteten på denne filmen var utrolig mye bedre og det var en fryd å få sett filmen i god kvalitet.


Historien bak filmen er bassert på en roman fra 1913 kalt «Seven Keys To Baldplate» av Earl Derr Biggers. 


Selve filmen syntes iallefall jeg at er meget underholdende. Historien er hverken original eller nyskapende, men godt utført og spennede. 

 

Men hovedgrunnen til å se filmen er for å se 4 av de største skrekkskuespillerne gjennom tidene i en og samme film. Vincen Price, Christopher Lee, John Caradine og Peter Cushing spiller alle i denne filmen.


Dette er forøvrig også den siste filmen som Cushing og Lee spilte i sammen og alle de «fire store» har fått roller som mer eller mindre passer til deres personligheter og væremåter. 

 

Sannsynligvis kun en film for de store skrekkfantastene, men jeg syntes den er utrolig bra og vil si at den er verdt å sjekke ut for alle som liker popcorn-skrekk. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar