lørdag 23. mars 2013

Dag 51 – Mystery Train

 

Dagens film er den amerikanske filmen Mystery Train fra 1989. Filmen er regissert av Jim Jarmusch og har Masatoshi Nagase, Nicoletta Braschi, Steve Buscemi og Joe Strummer i hovedrollene. 


Synopsis:En dirrende het natt i Memphis. Et tog annkommer byen til tonene av Elvis Presley's «Mystery Train». To japanske turister er på pilgrimmsferd til rockens mekka. 

 





Mystery Train er en tredelt film som er linket sammen via en historien om Arcade Hotel.


Noe overraskende er denne filmen i farger. Jarmusch har en forkjærlighet for å lage filmene sine i svart/hvit og opp til denne filmen var faktisk alle laget på denne måten. Så jeg ble litt overasket når jeg så at denne filmen var i farger. 

 

Jeg liker veldig godt kameraføringen i både denne filmen og de tidligere filmene til Jarmusch. Her er det mye flytende kamerabevegelser, og lange sekvenser. Noe jeg liker veldig godt. Det gir filmen en slag ro og lar seerne følge med på handlingene. 

 

Filmen er altså delt i tre deler, mye på samme måte som Coffee And Cigarettes er delt i flere deler. 

 

I alle historiene så er det karakterene som er i sentrum. Det er for det meste dialogen og ikke handlingene som driver filmen fremover. 

 

Den første delen føles for meg som rett og slett en oppbyggning, her skjer det ikke stort, men man får en følelse av hvordan filmen vil utarte seg. 

 

Del to er mer underholdende, deler av den minner meg om Coffee And Cigarettes, mens man fortsatt befinner seg på samme tidspunkt som man gjør i del en. Med andre ord så overlapper historiene hverandre. 

 

Min favoritt av disse er nok helt klart den siste delen hvor Steve Buscemi viser hvorfor han er en av mine favorittskuespillere. At Joe Strummer er med i denne delen gjør den heller ikke noe dårligere for å si det sånn. 

 

Screamin' Jay Hawkins er også med i filmen som hotelleier, og mannen er faktisk ikke en så verst skuespiller heller. 

 

En underholdende film som jeg likte godt.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar