lørdag 30. mars 2013

Dag 58 – City Lights





 Dagens film er den amerikanske filmen City Lights fra 1931. Filmen er regissert av Charles Chaplin og har Harry Myers, Florence Lee, Virginia Cherrill og Chaplin selv i hovedrollene. 


Synopsis:Historien, som involverer Landstrykerens forsøk på å skaffe penger til en operasjon for å gi en blind blomsterpike synet tilbake, forsyner stjernen med en ideell ramme for følelser og latter. Landstrykeren er vekselvis gatefeier, bokser, rik posør og redningsmann for en millionær på randen av selvmord. Hans budskap er ikke uttalt, men er allment forstått: kjærlighet gjør blind. 



Årets nest siste film og faktisk den femte Chaplin filmen i løpet av året. 

 

Nok en gang må jeg si at jeg er forundret at de selger Blu-ray / Dvd comboen av denne filmen til 20 kroner. Jeg ville tro at en tidløs klassiker som denne skulle være langt mer ettertraktet og dyrere. Men for all del, jeg klager ikke jeg :)


Filmen hadde et budsjett på rundt 1 million dollar, noe som var utrolig mye i 1931. Men i og med at filmen spilte inn godt over 5 millioner kroner etter at den ble gitt ut, så var det nok ingen i United Artists som klaget. 

 

Filmen var faktisk i produksjon i over 3 år før Chaplin ferdigstilte den. Så på mange måter tror jeg Chaplin skal være glad han var medeier i selskapet som gav ut filmen, hvis ikke tror jeg nok hele filmen hadde blitt stoppet lenge før den var ferdig. 

 

Dette er nok min favoritt Chaplin film, ut av de jeg har sett så langt. Filmen er mer en romantisk komedie enn en slap-stick komedie som mange av de andre filmene hans er. Man har jo såklart noen elmenter av det her også, men det føles ut som om det er mer fokus på karakterene i denne filmen. 

 

Avslutningen på filmen er faktisk en av de beste filmavslutningene som er laget og er en fryd å se. 

 

City lights var vistnok favorittfilmen til Citizen Kane himself Mr. Orson Welles. Både Stanley Kubrick og Andrei Tarkovsky (som jeg skal stifte bekjentskap med i morgen) hadde også denne filmen som en av sine personlige favoritter.


En usedvanlig god film som det bare er å løpe å se. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar