tirsdag 26. mars 2013

Dag 54 – Alexis Zorbas


 


 Dagens film er den Gresk-amerikanske filmen Alexis Zorbas (eller Zorba The Greek) fra 1964. Filmen er regissert av Mihalis Kakogiannis og har Lila Kedrova, Irene Papas, Alan Bates og Anthony Quinn i hovedrollene. 


Synopsis:Skildringen av det greske folkelivet i alle dets landlige fasetter er et bærende element i ZORBA. En reservert britisk forretningsmann som vil starte gruvedrift møter den pågående og fantasirike grekeren Zorba som tar ham med ut på Kreta. Kontrasten blir der tydelig mellom de to karakterene, mesterlig spilt av Alan Bates og Anthony Quinn. 

 



 

Dette er en film jeg ikke har sett før, men jeg har derimot hørt kjenningsmelodien til filmen uttalige ganger. Utgaven jeg mener er den beste er John Murphys utgave som kan høres i storfilmen Lock, Stock And Two Smoking Barrels. 

 

Zorba The Greek er filmet på Kreta. Majoriteten av filmingen fant sted i Chania, Apokoronas regionen og i Akrotiri stredet. Den velkjente dansescenen var filmen i den lille landsbyen Stavros.

Anthony Quinn hadde en brukket fot under innspillingen av filmen, så dansen som blir utført i strandscenen var improvisert av han. 

 

Den første utgaven av filmen var godt over tre timer lang, og Kakogiannis ble nødt til å klippe ned filmen med godt over 40 minutter før filmstudioene var interresert. 

 

Filmen var nominert til hele 6 Oscars. Den vant tre av dem. Lila Kedrova (som forøvrig lærte seg engelsk for å spille i filmen) vant for beste birolle, den vant for beste Art-Direction og for beste sort/hvit kinematografi.


Anthony Qiunn gjør en kjemperolle som Zorba, og jeg føler nok at han skulel vunnet en Oscar for denne rollen. Jeg sier ikke at Rex Harrison gjorde en dårlig jobb i My Fair Lady, men jeg følte at Quinn spilte bedre. 

 

Screen Archives Entertainment Exclusive sin Blu-Ray utgave ser rett og slett nydelig ut og man kan virkelig se hvor krystallklart bilde er. 

 

Jeg likte filmen godt og vil sterk anbefale å sjekke den ut når man har mulighet.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar