onsdag 13. mars 2013

Dag 41 - Mephisto



Dagens film er den tysk-ungarske filmen Mephisto fra 1981. Filmen er regissert av István Szabó og har Rolf Hoppe, Ildikó Bánsági, Krystyna Janda og Klaus Maria Brandauer i hovedrollene. 


Synopsis:
Oscarbelønnet drama om en tysk skuespillers vei mot toppen i et stadig mer nazifisert Tyskland. Filmen bygger på Klaus Manns roman og skildrer hvordan den unge Hendrik Höfgen stadig går på akkord med sine idealer for å oppnå suksess. 



Denne filmen var en co-produksjon mellom Vest-Tyskland, Ungarn og Østerike.


Den var nominert og vant en Oscar for beste utenlandske land i 1981. Filmen var sendt inn av det Ungarske filmakademiet, så Oscaren gikk da til Ungarn. Noe som også vil si at dette er den eneste Ungarske filmen som har vunnet Oscar i denne kategorien.


Filmen vant også 2 priser på Cannes festivalen samme år, da for beste manus og FIPRESCI-prisen som blir gitt til initiative filmer. 

 

Filmen var forbudt i Tyskland frem til år 2000, men er nå visstnok tilgjengelig. Dette henger sammen med det faktum at boken med samme navn var forbudt frem til samme år go etter hva jeg har forstått førte dette også til at filmen ble forbudt. 


Jeg må skammelig nok innrømme at jeg aldri har sett eller lest Faust, så jeg hadde nok kanskje ikke de rette forutsetningene for å se denne filmen, men kom meg igjennom filmen uten denne kunnskapen. Men jeg har iallefall nå bestemt meg for å få sett 1926 versjonen iallefall som er Public domain og lett kan sees på nettet. 


Klaus Maria Brandauer spiller glimrende i rollen som Höfgen og dette er nok en av de beste «filmdebutene» som har vært gjennom tidene. Snakker om å brilliere i sin første filmrolle. 


Mephisto er ingen dårlig film på noen som helst måte, men for min del ble den nok hakket for lang. Filmen er meget god og underholdende, men den kunne nok godt vært trimmet ned med 30-40 minutter i og med at noen scener drar ut litt mye. 


Filmen er veldig dialogbassert og veldig fokusert på Höfgren karakteren, så jeg føler at det tidvis kunne vært interresant å sett litt mer rundt karaktren også. 


Jeg føler i etterkant at jeg nok burde gjort litt mer research og satt meg litt mer inn i både tematikken bak filmen og ikke minst historien til Gustaf Gründgens,da ville jeg kanskje likt filmen bedre.


Alt i alt en helt ok film, men for meg personlig ikke den storfilmen jeg hadde håpet på.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar