søndag 10. mars 2013

Dag 38 – Suor Omicidi



Dagens film er den Italienske filmen Suor Omicidi fra 1979, eller Killer Nun som den er bedre kjent som på engelsk.
Filmen er regissert av Giulio Berruti og har Alida Valli, Joe Dallesandro, Lou Castel og Anita Ekberg i hovedrollene. 


Synopsis:
Ekberg spiller rollen som Sister Gertrude, en nonne og sjefssykepleier på et sykehus der en rekke uforklarlige og grusomme drap skjer. Etter en vellykket operasjon sklir hun stadig lengre ut i morfinmissbruk, sinnssykdom og tilfeldig sex med begge kjønn. Hennes irrasjonelle adferd fører til at hun blir mistenkt for å stå bak de grusomme drapene som skjer på eldre mannlige pasienter ved hospitalet. Etterhvert griper sjefen for nonnene inn overfor henne, men det reises tvil om hun virkelig er morderen. 





Denne filmen hadde jeg ikke helt den store trua på, men med Anita Ekberg i en av hovedrollene var den verdt å sjekke ut tenkte jeg. 


Filmen går inn under filmkategorien Nunsploitation, som var en populær sub-kategori på 70-tallet. Men mens de fleste av filmene i denne kategorien omhandler nonner og religion i «eldre tider», så skiller Killer Nun seg ut ved at den faktisk er satt til 1978. Sjangeren har ikke for vane å komme med så mange gode filmer.


Men sjangren har fått en slags oppsving med Machete og Nude Nuns With Big Guns som hadde elementer fra sjangeren som har satt fokus på den igjen. Filmen er i følge åpningen bassrt på virkelige hendelser som fant sted i Belgia, men vel vel, jeg er litt usikker på det. 


Filmen ble forbudt i England når den først ble utgitt, og faktisk ikke «frigitt» før i 2006. Filmen er visstnok fortsatt forbudt på Island, spør meg ikke om hvorfor men kildene jeg har funnet sier iallefall så. Men det forundrer meg ikke med tanke på at Øl over 2,25% var forbudt i Island frem til 1989.


Denne filmen inneholder ikke like mye blod, gørr og nakenhet som de fleste andre filmene i sjangeren, noe som i grunn er bra. Historien er både underholdende og god, selv om slutten av filmen føltes litt forhastet etter min smak. 


Ekberg gjør en god rolle som Sister Gertrude i filmen og spiller overraskende godt. Jeg må si det er litt rart å se henne i en rolle som denne etter å ha sett henne i «La Dolce Vita», men hun kan tydeligvis spille flere typer roller for å si det sånn. 


En film som var mye bedre en jeg trodde, men slutten ødelegger desverre hele oppbygningen av filmen.
Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar