søndag 31. mars 2013

Dag 59 – Sátántangó

 

Dagens film er den ungarske filmen Sátántangó fra 1994. Filmen er regissert av Béla Tarr og har Éva Almássy Albert, László feLugossy, Putyi Horváth, Mihály Vig i hovedrollene. 


Synopsis:
I et kjempende Hungars agrikulturelt samfund, samles en gruppe fortapte menn og kvinner og går en usikker fremtid i møte. Dette frem til en karismatisk ukjent ankommer, og gruppen føler da at dette er mannen som skal frelse dem. 




Da var det klar tfor årets siste film, og dette er en film jeg har forsøkt å få tak på lenge. Det er mange år siden jeg først hørte om denne filmen og omsider klarte jeg å få tak i den.


Filmen er bassert på novellen Satantano av den ungarske forfatteren László Krasznahorkai.


Sátántangó er med sine 7,5 timers spilletid en av de lengste filmene som er laget. Filmen tok hele 4 år å lage og ble spilt inn mellom 1990 og 1994. 


Flere av scenene i filmen er opptil 11 minutter lange og Tarr har sagt at han tror det er kun ca 150 kutt i løpet av hele filmens spilletid. 

 

Filmen har over lang tid hatt såkalt «cult-status». Ikke bare fordi den er lang og artistisk, men også fordi den ikke før langt oppe på 2000-tallet fikk en dvd utgivelse. Min utgave er fra artificial Eye og er en del av «The Bela Tarr Ccollection».


Jeg har ikke hatt så veldig mye erfaring med mer «eksperimental film» før, og jeg tenkte derfor å gi det en sjanse. 

 

Dette er helt klart en film for spesielt interesserte og de fleste vil nok mer eller mindre kjede livet av seg i løpet av filmen. Filmen har noen scener som både er interessante og som er meget godt laget, men stort sett så blir det litt for langtekkelig, til og med for meg. 

 

Det er mye å se på i filmen for å si det slik, i og med at de fleste scenene er såpass lange og kamera ikke beveger seg så fort får man et godt innblikk i hvordan naturen ser ut, husene ser ut osv. 

 

Filmen er farlig deprimerende og det er ikke mye glede å spore i løpet av filmens spilletid, så det er på mange måter en befrielse å kunne gå ut og gå seg en tur i solen etter å ha sett filmen. Man får på en måte en fornyet glede av det virkelige liv for å si det på en litt flåsete måte. 

 

MEN på tross av det så er den godt laget, og jeg med min vestlige mentalitet tror nok at jeg ville likt filmen godt om den var komprimert ned til 2 timer, istedet for 7,5. De fleste scenene er dratt ut så langt som strikken holder, så en to timers utgave hadde sikkert ikke vært noe problem.


Slik filmen er i dag så er den nok litt for langtekelig og deprimerende for min smak, men Tarr skal ha for forsøket og historien han har bygget opp er interessant. Men som sagt hakket for langt for meg. 
 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar