mandag 3. februar 2014

Dag 03 - The Longest Yard


Dagens film er den amerikanske filmen The Longest Yard fra 1974. Filmen er regissert av Robert Aldrich og har Michael Conrad, Ed Lauter, Eddie Albert og Burt Reynolds i hovedrollene. 


Synopsis:
Den tidligere fotballstjernen Paul Crewe havner i fengsel, og får ordre om å trene opp et fotballag bestående av fanger. Fengselsfuglene må gjøre seg klar til en brutal kamp mot fangevokternes eget lag. 




Med årene har jeg fått mer og mer sans for amerikansk fotball og Super Bowl, og siden det i natt faktisk er Super Bowl tenkte jeg det var greit å varme opp med denne filmen.


Jeg har faktisk aldri sett denne filmen heller, men jeg så for 9 år siden remaken med Adam Sandler i hovedrollen, og det er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke har sett originalen, for remaken var virkelig ikke det store. 


Denne filme3n derimot syntes jeg fungerte vesentlig mye bedre. Burt Reynolds viser her at han var en veldig god skuespiller og spiller rollen som Paul Crewe veldig mye bedre enn Adam Sandler. 


Burt Reynolds spilte forøvrig også i remaken fra 2005, da i rollen som trener Nate Scarborough. 


I tilegg spiller Ray Nitschke, som er en av de store legendene til Green Bay Packers, den annerkjente country musikeren George Jones og verdens triveligste kjempe Richard Kiel godt i denne filmen. 


Filmen hadde et budsjett på 2,9 millioner dollar, men spilte inn hele 44 millioner etter at den ble svært populær i hjemlandet. Filmen vant også en Golden Globe for beste komedie i 1975.


Gledelig nok så er det faktisk også selve fotballen som er fokuset i filmen, selve kampen opptar faktisk 47 minutter av den totale spilletiden på to timer, noe som må sies å være bra for en sports film. 


Denne filmen var også inspirasjon for den britiske filmen Mean Machine med Vinnie Jones i hovedrollen fra 2001. Denne filmen likte jeg faktisk ganske godt, siden jeg både er fotball-fan og har sansen for Vinnie Jones. 

 

Filmen har både en god historie, er morsom og har skuespillere so virkelig gjør noen gode roletolkninger. Filmen var da mye bedre en jeg hadde håpet den skulle være og er helt klart et «must-see» for fans av amerikansk fotball eller Burt Reynolds. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar