mandag 24. februar 2014

Dag 24 - Fun In Acapulco


Dagens film er den amerikanske filmen Fun In Acapulco fra 1963. Filmen er regissert av Richard Thorpe og har Paul Lukas, Elsa Cárdenas, Ursula Andress og Elvis Presley i hovedrollene.


Synopsis:
Mike har jobb på en båt i Acapulco. Helt til den bortskjemte datteren til båteieren sørger for å få ham sparket. Mikes lille venn, Raoul, hjelper ham å få seg ny jobb som livredder og sanger ved et lokalt hotell. Men det oppstår problemer for Mike når en rivaliserende livredder er sint fordi han mener Mike har tatt både jobben hans og kjæresten hans, Margarita. 




Jeg er ingen stor Elvis fan og har kun sett en håndfull av hans filmer, så siden jeg har filmboksen «Elvis At The Movies» stående i filmhyllen min uåpnet, fant jeg ut at jeg iallfall burde få inkludert en av hans filmer i løpet av festivalen. 


Fun In Acapulco var Elvis sin trettende filmrolle av de trettien filmene han spilte i. 


Det meste av filmene var filmet på lokasjon i Acapulco, i Mexico, men Elvis sine scener ble filmet i Paramount sitt studio I Hollywood. 


Grunnen til dette var at Elvis ikke fikk innpass i Mexico grunnet oppstyret som oppstod under premieren på hans to tidligere filmer King Creole, og G.I Blues. Dermed måtte det brukes en stand inn i scenene som var filmet der nede. 


Elvis var nok helt klart en veldig mye bedre sanger enn skuespiller, men han er ikke så ille som mange av dagens sangere som går over til skuespiller yrket det skal han ha. Ursula Andress ser glimrende ut, og gjør en god rolle som Marguerita Dauphin. 



Historien er faktisk overraskende god, og sang nummerene er også veldig underholdende, så filmen var vesentlig mye bedre enn det jeg hadde trodd den kom til å være. 


Dessverre så er det ganske lett å se at filmen er spilt inn på to forskjellige steder og siden jeg allerede var klar over dette før jeg så filmen, så det kan hende seeropplevelsen min ble litt dårligere av det. 


Ingen Oscar kandidat dette her, men helt ok underholdning på en søndag kveld, med et godt soundtrack og en sjarmerende historie. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar