fredag 28. februar 2014

Dag 28 - Luca, Il Conttrabanddiere



Dagens film er den italienske filmen Luca il contrabbandiere (også kjent som The Smuggler eller Contraband) fra 1980. Filmen er regissert av Lucio Fulci og har Enrico Maisto, Guido Alberti, Ivana Monti og Fabio Testi i hovedrollene. 


Synopsis:
Sigarett smuglere i Napoli roter seg inn i problemer når de blir involvert i en kokain smugler-ring som er planlagt av en rivaliserende smuglergruppe. 




Da er det tid for noe så uvanlig som en mafiafilm fra splatterkongen Lucio Fulci.


Dette var filmen Fulci lagde mellom to av sine beste og mest kjente filmer, Zombi 2 og Paura nella città dei morti viventi (City Of The Living Dead). 


Selve historien i denne filmen er ikke revolusjonerende, men den fungerer godt. Filmen er skutt i Napoli og om ikke dette er den perfekte lokasjonen for en mafiafilm så vet ikke jeg. Glimrende saker.


Fulci lar oss også få tid til å bli litt bedre kjent med karakterene i filmen, noe jeg alltid liker å se. I dagens moderne filmer, som faktisk gjerne er dobbelt så lange er det om å gjøre å få pakket inn mest mulig action scener i løpet av filmen, mens man omtrent ikke kjenner karakterene i filmen i det hele tatt. 


Fabio Testi gjør en flott jobb i rollen som Luca, og selv om han kanskje ikke ser ut som den ordinære mafiabossen, men likevel føler man at han har stor makt. Guido Alberti er også verdt å merke seg i filmen, og Fulci selv titter faktisk også innom. 


Siden dette tross alt er en Fulci film, så har har så klart også slengt inn rikelig med blod og «gørr» (som jeg føler er et dårlig substitutt for det engelske ordet «gore», men det får heller være), men selv om dette kanskje er litt over the top, så passer det likevel inn i denne sammenhengen. 


Fulci viser at han også mestrer andre sjangeren enn skrekksjangeren, og denne filmen syntes jeg også var meget underholdende og god. 


Desverre er min utgave fra svenske Njutafilms, dubbet, og dubbingen er ganske så dårlig. Jeg kunne godt tenkt meg å sett filmen med originalspråket, men det ser ikke ut som om denne filmen har blitt utgitt på nyere formater med annet en engelsk tale. 


Jeg hadde små forhåpninger til denne filmen, siden Fulci ikke var kjent for å gjøre denne type filmer, og siden DVD utgaven fra Njutafilms har et veldig lite inbydende cover. Men ble nok en gang positivt overasket og anbefaler denne filmen sterkt.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar