lørdag 15. februar 2014

Dag 15 - Lady In Cement


Dagens film er den amerikanske filmen Lady In Cement fra 1988. Filmen er regissert av Gordon Douglas og har Martin Gabel, Richard Conte, Raquel Welch og Frank Sinatra i hovedrollene. 


Synopsis:
Tony Rome er en Miami bassert privatdetektiv som finner liket av en ung kvinne da han er ute og dykker. Han blir så kontaktet av Gronsky for å forsøkte å finne hennes morder.



Lady In Cement er oppfølgeren til filmen Tony Rome, som også hadde Frank Sinatra i hovedrollen. Denne filmen har jeg desverre ikke sett, ei heller fått tak i, så jeg håper at filmene ikke henger for mye sammen. 


Hovedgrunnen til at jeg gikk til innkjøp av denne filmen var først og fremst på grunn av skuespiller lineupen som lyste mot meg på coveret. Frank Sinatra, Raquel Welch, Dan Blocker og Richard Conte syntes jeg hørtes ut som en glimrende blanding skuespillere og jeg så frem i mot å se hva den kunne by på. 


Skuespillet i filmen var akkurat så godt som jeg håpte det skulle være. Frank Sinatra er vel bedre kjent for sin sangkarriere, men jeg syntes han er en overraskende god skuespiller og han har spilt i mange filmer jeg vil si er meget gode. 


Å se Dan Blocker som noe annen en en koselig cowboy, er uvanlig, men også ganske morsomt. Raquel Welch var her så godt som på toppen av karriren sin og når sant skal sies ser hun også usedvanlig godt ut. 


Det er flere små referanser til andre ting i livet til skuespillerne gjennom filmen. Det blir blant annet spilt en av Sinatra sine hits i instrumental versjon, en episode av Bonanza (hvor Blocker spilte Hoss) blir vist på Tven og reklamene for Dean Martin sin restaurant kan bli sett på en av taxien i byen. 


Filmen i seg selv er ingen Oscar kandidat, men en underholdende detektiv film, som bærer godt preg av at den er laget på 1960-tallet. Noen av vitsene er ganske utdaterte og noen av dem er sett ut i fra vår tid ganske på kanten for å si det slik.


Historien er hverken original eller veldig god, men det er skuespillerne som driver filmen fremover og de gjør en meget god jobb med det.


En underholdende film for de som klarer å sette seg inn i tiden filmen er laget og setter pris på gode skuespillerprestasjoner. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar