onsdag 5. februar 2014

Dag 05 - Repulsion



Dagens film er den britiske filmen Repulsion fra 1965. Filmen er regissert av Roman Polanski og har Yvonne Furneaux, John Faser, Ian Hendry, Catherine Deneuve i hovedrollene. 


Synopsis:
Carol Ledoux er en blyg, seksuelt hemmet ung kvinne med ville fantasier. Hun arbeider i en skjønnhetssalong og bor sammen med sin søster. En dag reiser søsteren bort og tryggheten forsvinner fra Carols liv. Hennes fantasier går over til psykoser og snart er hele verden hallusinasjoner om voldtekter og mord. 



Roman Polanski er veldig hit-or-miss for min del. Enten så liker jeg filmene hans utrolig godt, slik som Fearless Vampire Killers, Rosemary's Baby, Le locataire og Chinatown. Eller så liker jeg de veldig dårlig, slik som Cul-De-Sac og Pirates. 


Filmen ble skutt i London og var Polanski sin første engelskspråkelige film og hans andre langfilm etter Nóz w wodzie.


 
Filmen er også den første filmen i Polanskis «Apartment-triologi», som også inkluderer Rosemary's Baby og Le locataire som også foregår inne i leiligheter.


 
Filmen ble angivelig laget på et budsjett på kun 650 000 kroner, noe som må sies å være ganske moderat i filmsammenheng. 


Polanski og Deneuve fikk visstnok et ganske anstrengt forhold på filmsettet d Polanski drev henne litt vel hardt. Men Deneuve gjør en god jobb i hovedrollen og man kan virkelig føle hennes følelser gjennom skjermen. 


Dette er nok helt klart i mine øyne den dårligste filmen i den såkalte «triologien» til Polanski. Filmen er ikke dårlig, men langt svakere enn de to andre. 


Filmen beveger seg veldig sakte fremover og tidvis skjer det veldig lite. Dette er jo også helt klart poenget til Polanski, men jeg følte kanskje at ting gikk litt vel sakte fra tid til annen. 


Jeg er ikke så overbegeistret for det «nære» kameraarbeidet i filmen, jeg forstår at det skal føles klaustrofobisk og innestengt i filmen, men jeg skulle gjerne hatt kamera litt lenger bak slik at man fikk litt mer overblikk over det som skjer på skjermen. 


Ikke helt min type film dette her kjente jeg. Dette ble litt for sært for min del, men helt klart sebar for de som liker litt mer psykologiske filmer.I tilegg har jeg nå funnet en Polanski film som havnet midt på treet istedet for top eller bunn og det er jo noe å ta med seg.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar