mandag 10. februar 2014

Dag 10 - Gycklarnas afton

 

Dagens film er den svenske filmen Gycklornas Afton fra 1956 . Filmen er regissert av Ingmar Bergman og har Anders Ek, Hasse Ekman, Harriet Anderson og Åke Grönberg i hovedrollene. 


Synopsis:
Handlingen er lagt til et sirkusmiljø ved århundreskiftet, hvor vi møter sirkusdirektøren, hans elskerinne og hennes sleske kavaler. En briljant studie i seksuelt begjær, svik, ydmykelse, frustrasjoner og nederlag, og en nådeløs dissekering av forholdet mellom mann og kvinne. 



 

Jeg har til nå i mitt liv vært igjennom 10-12 Bergman filmer, og desverre får man vel si får ejg ikke helt dreisen på hans filmer. Til nå er det kun Jungfrukällan og Sjunde Inseglet som jeg har syntes vært gode filmer. Så da gjenstår det bare å se om Gyckarnas Aften kan føye seg til den listen. 

 

Gycklarnas afton var Bergmans ellevte film og ble heller dårlig mottatt når den ble sluppet på kino i Sverige. Men med årene har den blitt hyllet som et mesterverk og er nå regnet som en av de 25 beste svenske filmene som er laget. 

 

Som vanlig når det er snakk om Bergman er ting dystert, trist og mørkt. Jeg føler man må være i rett humør for å sette seg ned å se en Bergman film, ellers kan man fort ende med å bli i ordentlig dårlig humør etter å ha sett disse filmene. 

 

Historien er helt ok, men jeg føler ikke helt at jeg klarer å leve meg inn i historien, slik man kan med mange andre filmer. 

 

Men visuelt og kinematografisk sett er dette en veldig flott film, med gode lokasjoner og flott filming. 

 

I USA ble filmen faktisk først markedsført som en sex-film under navnet «The Naked Night». 

 

Filmen ble også for noen år siden gitt ut i Criterion Collection-serien og fikk da nummer #412. 

 

Jeg følte dette var en helt OK Bergman film, ikke på høyde med de to filmene jeg har nevnt før som jeg likte, men ikke like langtekkelig som for eksempel Höstsonaten.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar