tirsdag 4. februar 2014

Dag 04 – The Rocky Horror Picture Show



Dagens film er den amerikanske filmen The Rocky Horror Picture Show fra 1975 . Filmen er regissert av Jim Sharman og har Patricia Quinn, Richard O'Biran, Barry Bostwick, Susan Saradon og Tim Curry i hovedrollene. 


Synopsis:
Brad og Janet er et erke-amerikansk, nyforlovet ungt par fra midtvesten. De er på vei til Brads gymnaslærer, Dr. Scott for å feire forlovelsen. Bilen deres får motorstopp, og de tar seg frem til Dr.Frank-N-Furters slott. Slottet er bebodd av vesener fra planeten Transsexuell i galaksen Transylvania. Brad og Janet frastøtes av den seksuelle utfoldelse de påtvinges på slottet. Etter tur blir de begge imidlertid forført av Frank-N-Furter. 


Trailer:


Dette er nok en av de filmene som jeg føler at jeg virkelig burde ha sett tidligere. Allende i 2008 kjøpte jeg «The Rocky Horror Picture Show / Shock Treatment Lip Box Set» fra Play.com med intensjonen om å se disse filmene ganske raskt. Men nå 6 år senere står boksen fortsatt bare nedstøvet og plastinnpakket på hylla. 


Denne boksen inneholder Både Rocky Horror Picture Show og Shok Treatment på DVD, soundtrcacket til Shock Treatment, en «Audience Par-tic-i-pation bok», Art-cards, og en bekreftelse på at dette er en limitert box som det «kun» er trykt opp 10 000 eksmplarer av. 



Soundtracket til denne filmen derimot har jeg hørt på mange ganger. Både det origainale soundtracket, og et som heter «The Rocky Horror Punk Rock Show» hvor hele albumet har blitt covret av forskjellige punkartister. Jeg syntes sangene fra filmen er veldig gode så forhåpningene til filmen er store. 


Filmen er basert på en musikal med samme navn skrevet av Richard O Brien. Filmen er en hyllest til Sci-fi og B-skrekkfilmene fra 1940, 50, 60 og tidlig 70-tall. 


Scenografien i filmen er virkelig strålende. Både slottet de har filmet i og kulissene er virkelig bra saker. Det faktum at mye er filmet i Oakley Court som var en av lokasjonene som Hammer Films brukte mye gjør dette enda bedre. 


Skuespillet i filmene er glimrende. Tim Curry er virkelig over-the-top i denne filmen og ser virkelig ut som om han har det moro. Susan Saradon og Barry Bostwick spiller også veldig godt og er begge to virkelig gode her. 


Musikken var jeg som sagt kjent med fra før, men jeg må si at det å se den i denne formen var noe helt annet enn å kun sitte å høre på soundtracket. Her er det mye mer energi og humor som jeg føler jeg hadde gått glipp av når jeg kun hørte musikken.


Etter å egentlig ha vært ganske skeptisk før jeg satte filmen i spilleren, så jeg må si jeg ble imponert over filmen og jeg forstår meget godt at den har fått en såpass stor stjerne blant kult-film elskere. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar