tirsdag 14. februar 2012

Dag 14 - The Haunting



Dagens film er den amerikansk-britiske filmen The Haunting fra 1963. Filmen er regissert av Robert Wise og har Russ Tamblyn, Lois Maxwell, Claire Bloom og Julie Harris i hovedrollene.



Synopsis:
Forsker Markway skal prøve å bevise at det finnes spøkelser. Sammen med skeptikeren Luke og to kvinner med overnaturlige evner, besøker han Hill House. Snart skal de angre på at de kom til huset.

Trailer:



The Haunting er bassert på Shirley Jackson's novelle "The Haunting of Hill House", men denen tittelen syntes de ikke var en god nok tittel til filmen, så de forkortet den like godt ned til "The Haunting".



Dette er den andre filmen i løpet av årests FilFestival som er regissert av Robert Wise i og emd at han regisserte The Day the Earth Stood Stil som jeg så for et par dager siden.



Jeg kunne godt tenkt meg å skrevet mer om det som gjør filmen såpass spesiell og god, men gjør jeg det så røper jeg hele konseptet med filmen, så det lar jeg like godt være å gjøre. Men jeg kan si såpass at konseptet er utrolig virkningsfult og gjør filmen overaskende skremmende med tanke på at den er 49 år gammel.



Skuespillet i filmen er utrolig godt og da spesielt Julie Harris i rollen som "Nell". Hun gjør en kjemperolle og dette er nok uten tvil hennes beste rollen og rollen hun vil bli husket for.



I en av de mest kjente scenene fra filmen med en dør som bøyer seg, brukte de faktisk en gumidør som de duttet på for å opp nå denne effekten.



Denne filmen er faktisk en av Martin Scorsese favorittfilmer gjennom tidene, noe som jo er gereit å ta med seg for de som laget filmen.

I 1999 ble det laget en remake med Owen Wilson, Catherine Zeta-Jones og Liam Neeson i hovbedrollene. Denne utgaven er en usedvanlig dårlig utgave og virkelig ikke verdt å bruke tiden sin på. Liam Neeson er overanalyserende i alt han foretar seg, Zeta-Jones overspillre til 1000 og Owen Wilson er rett og slett håpløs.



The Haunting var en overaskende god film på aboslutt all måter.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar