fredag 3. februar 2012

Dag 3 - Lån Meg Din Kone



Dagens film er den Norske filmen Lån Meg Din Kone fra 1958. Filmen er regissert av Edith Carlmar og har Randi Kolstad, Sonja Wigert, Tore Foss og Atle Merton i hovedrollene.



Synopsis:
Handlingen begynner i et stort engrosfirma i babyutstyr. Kontorsjefstillingen skal besettes, og alle vet at direktøren bare vil ha gifte folk i ledende stillinger. Dette frister en ung og absolutt ugift avdelingssjef til å låne sin beste venns kone og presentere henne som sin egen på en firmafest.



Det blir en masse forviklinger, ikke minst fordi direktøren som selv står i et meget vennskapelig forhold til sin privatsekretær, straks faller for avdelingssjefens nydelige unge kone.



Filmen:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/589065/
Lån Meg Din Kone ligger faktisk tilgjengelig på NRK sine nettsider og dermed kan også DU få se denne klassikeren.



Lån meg din kone er årets første norske film og en av filmene i serien Norske Klassikere. Edith Carlmar var den første norske kvinnlige regissøren og laget andre klassikere som Fjols til Fjells, Ung Flukt og Aldri annet en bråk. Hun regisserte 10 filmer igjennom karrieren og 6 av disse er (etter hva jeg har klart å finne ut) gitt i Norske Klassikere serien.



Filmen er basert på den danske forfatter Erik Pouplier sin bok Lån mig din kone fra 1957, og den danske filmversjonen, Laan mig din kone fra samme år.



Noe av det morsomste for min del med disse gamle norske filmene er i grunn det å se hvordan Norge så ut ganske mange år før jeg ble født. Om man for eksempel ser på denne filmen fra 1958, En tilfedlig valgt Olsenbanden film fra 70-tallet og Pelle og Proffen filmene fra 90-tallet ser man tydelig hvordan Oslo har utviklet seg oppigjennom årene.



Men tilbake til filmen. Lån meg din kone er en underholdene film, som har en god og morsom historie. Hovedrolleinnehavere Randi Kolstad og Atle Merton gjør noen meget gode rolletolkninger og er på mange måter de som driver historien igjennom filmen. Kolstad som den frigjorte og freidige Anita, mens Merton spiller den sjenerte og høflige Bjørn Lund.



Filmen er en såkalte «farse» og var nok i sin tid ganske dristig både når det gjaldt kostymre og ikke minst historie. Den dag i dag er så klart tidene litt annerledes og man vil ikke legge noe spesielt i historie i det hele tatt for å si det sånn.



En litt merkelig ting ved filmen er at Carl Rustad snakker om sin unge datter som er gjest ved middagssbordet for første gang under de årlige selskapene. Selv om jeg viste at damen som spilte datteren var Vigdis Røising som på den tiden var 22 år, fikk jeg inntrykk av at hun skulle være mye yngre i denne filmen og portrettere. Noe jeg derimot slo fra meg da jeg så at det hun for det meste gjorde gjennom resten av filmen var å ni-røyke i alle scenene hun var med i.



En annen litt festlig ting å legge merke til er at Turid Balke er med i filmen og spiller Fru Holmsen. Balke er nok best kjent i rollen som Fru Smith i serien Karl & Co. Det morsomme er at hun spiller akkurat på samme måte i denne filmen fra 1958, som hun gjorde i Karl & Co 40 år senere.



Jaggu stikker ikke Aud Schønemann hodet sitt innom i et par sekunder som værelsepike også.
En underholdende norsk film med gode skuespillerprestasjoner og en underholdende historie.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar