torsdag 9. februar 2012

Dag 9 - MASH



Dagens film er den amerikanske filmen M*A*S*H fra 1970. Filmen er regissert av Robert Altman og har Donald Sutherland, Elliott Gould, Robert Duvall, Fred Williamson, Sally Kellerman og Gary Burghoff i hovedrollene.



Synopsis:
Korea-krigen: Skildring av den kalde kynisme som har utviklet seg blant leger og annet personale ved det amerikanske feltlasarettet, mens blodige operasjoner går sin gang. Det hele munner ut i munterhet omkring en baseballkamp, som personalet vinner. Hovedpersonen er legen "Falkøye".

Trailer:


Jeg kan jo første starte med å si at jeg har vært og er sto fan av TV-serien som ble laget 2å år senere i 1972 som het M*A*S*H. Så utgangspunktet mitt for å se filmen er nok ikke helt det beste i og med at jeg forbinder de forskjellige karakterene i filmen med skuespillerene som spilte i serien som gikk over hele 11 år.



Men når det er sagt, eå er det absolutt ingenting å klage på når det gjelder skuespillerene i filmen. Sutherland, Duvall og Gould (for å nenve tre) spiller glimrende i filmen og gjør noen glimrende roller.



Filmen er nok ikke like mye komedie som det TV-serien er. Her er det litt mer fokus på krigen og dens påvirkning enn på humoren for å si det sånn. Filmen har kanskje også litt mye fokus på politikk og religion sett fra et 2012 ståsted.



Filmen er også litt mer "hard" en det Tv-serien var. TV-serien var litt mer useriøs og leken, mens filmen er mer rett på sak for å si det slik. Blant annet med tanke på blod og gørr, som man ikke så noe av i den mer familieorienterte TV-serien.

Sønnen til regissør Robert Altman skrev sangen "Suicide is Painless" til denne filmen og i og med at den ble brukt i introen til alle episodene av tv-serien viste det seg at han tjente rundt to millioner dollar på grunn av sangen, mens hans far kun tjente 75 000 på regissere filmen.



En helt ok film, men ikke så morsom eller med en så god historie som jeg hadde håpet. Men jeg tror som sagt at jeg er litt påvirket av at jeg likte TV-serien såpass godt.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar