tirsdag 7. februar 2012

Dag 7 - Anna Karenina







Dagens film er den amerikanske filmen Anna Karenina fra 1935. Filmen er regissert av Clarence Brown og har Maureen O'Sullivan, Basil Rathbone, Fredric March og Greta Garbo i hovedrollene.



Synopsis:
Anna Karenina, en pliktoppfyllende hustru og oppofrende mor, vet hvordan det er å være tilfreds, men har aldri opplevd ekte lidenskap. Det forandrer seg når hun treffer den ildfulle grev Vronsky. For hans skyld setter hun ekteskapet, familien, sin sosiale posisjon og til slutt også livet sitt på spill.


Trailer:


Anna Karenina er en bassert på boken med samme navn skrevet av den russiske forfatteren Leo Tolstoj.

Desvere klarte jeg å glemme igjen filmen i DVD-spilleren til modern (som jeg så denne filmen sammen med) og dermed måtte bildene i dag hentes fra interwebben.



Anna Karenina var en film jeg syntes var overaskende god. Jeg hadde regnet med en kjedelig film med mye fyllstoff og en langtekelig historie. Men historien i filmen var meget god og underholdende.



Skuespillerene i filmen spilte meget godt og da speseilt Garbo, Rathbone og March som var virkelig gode. Jeg har ikke sett så mange filmer med Garbo før, men etter denne filmen bør jeg nok forsøke å skaffe meg noen flere filmer med henne i hovedrollen.



Både min mor og jeg synstes at lokasjonene og dekoren i husene vså utrolig bra ut. Store hus med allverdens pynt og lysekroner og svære vinduer. Dette er som jeg før har nevnt noe av det morsomte med å se disse gamle filmene.



En annen ting vi la merke til var at alle var usedvanlig høffelige på denne tiden. Til og med når de virkelig kranglet var det veldig viktig å være dannet og høflig.



Anna Karenina er blitt filmatisert 5 ganger ,samt at det i 2012 kommer en ny utgave med Jude Law og Keira Knightley i hovedrollene.



En ting jeg syntes var merkelig var at det bak på DVD-coveret sto en del om filmen, Men det var tydelig at perosnen som hadde skrevet dette enten ikke har sett filmen, eller så har personen bare hentet infoen fra netet. Grunnen til at jeg tror dette er at det sto der at Anna Kaenina ble sønderknust av sønnens død. MEN sønnen hennes døde ikke i filmen.



En overaskende god film som er anbefalt fra min side.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar