mandag 3. mars 2014

Dag 31 - A Study In Terror


Dagens film er den britiske filmen A Study In Terror fra 1965. Filmen er regissert av James Hill og har Donald Houstone, Barbare Windsor, Adrienne Cori og Judi Dench i hovedrollene. 


Synopsis:
Jack The Ripper er løs i Londons gater og dreper prostituerte i Whtechapel distriket. Sherlock Holmes og hans gode venn Dr, Watson er på saken. Klarer de å løse saken før alt går galt. 





Jeg må innrømme at konseptet bak denne filmen fascinerte meg. Som stor fan av Sherlock Holmes bøkene til Sir. Arthur Conan Doyle, og fan av filmatiseringen av disse bøkene syntes jeg det var en original twist å blande dette sammen med Jack The Ripper. 


En annen grunn til at jeg gikk til anskaffelse av filmen var at jeg fant ut at den eminente skuespillerinnen Judi Dench spilte en rolle i filmen og det samme med den meget sjarmernde Barbara Windsor, som jeg kjenner best fra «Carry On» filmene. 


Filmen ble innspilt i Shepperton Studios, i London, mens noe av lokasjonsarbeidet ble utføt på Osterley House i Middlesex. Med andre ord perfekte omgivelser for å spille inn denne typen film. 


I 1966 ble denne filmen laget til en roman av Ellery Queen og Paul Fairman. Konseptet med Sherlcok Holmes og Jack The Ripper ble filmatisert igjen i 1979 i filmen Murder By Decree. Også da hadde Frank Finlay rollen som Lestrade. 


Filmen ble innspilt på et meget lite budsjett på kun 160 000 pund, men klarte ikke å tjene inn mer enn akkurat kostnaden ved innspillingen. På tross av at dette var den første «voksne» utgaven av en Sherlock Holmes film, hadde filmen visstnok for hard konkurranse mot europeiske importfilmer og Hammer Film Productions sine filmer på samme tid til å klare å tjene inn penger. 


Jeg likte filmen godt, den har både en god atmosfære og skuespillet er også meget godt. John Neville og Donald Houston er nok langt i fra de beste Holmes & Watson som har jobbet sammen på filmlerretet, men de gjør en helt ok jobb. 


Filmen har også disse flotte skarpe fargene som man hadde på de britiske filmene på denne tiden. 1965 var starten på den mer «blodige» perioden i britsk film, mye takket være mitt favoritt filmselskap Hammer Film Productions som flyttet grensene på slutten av 50-tallet. 


Filmen er hverken spesielt blodig eller grafisk ut i fra dagens standard, men i 1965 var det andre tider.


Jeg syntes dette var en underholdende film som blandet to «figurerer» jeg syntes det er interreseant både å lese og se om. Dermed en fornøyelig film. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar