onsdag 5. mars 2014

Dag 33 - Help


Dagens film er den britiske filmen Help fra 1965. Filmen er regissert av Richard Lester og har Victor Spinetti, Leo McKem og gutta i Beatles i hovedrollene. 


Synopsis:
En av Ringo Starrs ringer skaper store problemer for den hyggelige trommeslageren. En merkelig kult er på jakt etter ringen og Ringo trenger rett og slett hjelp 




Jeg har egentlig ikke så veldig mye forhold til Beatles hverken når det gjelder filmene eller musikken deres. Jeg har hørte de store hitene opp igjennom årene så klart, men vil nok ikke kalle meg noen stor fan.


Når det gjelder filmene så har jeg her, i likhet med filmene til Elvis, sett usedvanlig lite. Det er faktisk kun Yellow Submarine som jeg har vært igjennom før og da tenkte jeg tiden var inne for å se en ny film. 


Help! var Beatles guttas andre film, etter at de laget A Hard Days Night i 1964. 


I følge Beatles var denne filmen sterkt inspirert av Marx brødrenene sin storfilm Duck Soup, og en satire på James Bond filmene. Humoren i filmen er også inspirert fra humor showet Goon Show, som innehar mange av de samme humorelementene.


Filmen ble filmet både i London, Bahamas og de sveitsiske alper. Filmen skulle egentlig ha en helt annen tittel nemlig «Eight Arms To Hold You», men de endret tittel på filmen helt mot slutten av pre-produksjonen.


I følge Paul McCartney og Ringo Starr ble det konsumert store mengder med marihuana under innspillingen av filmen og dette gjorde visstnok innspillingen hyggeligere og mer tolererbar for Beatles gutta som ikke følte at de fikk nok kunstnerisk frihet under innspillingen av denne filmen. 


Filmen er slettes ikke verst, men den er litt vanskelig å få taket på ved første gjennomgang. Sitter man å ser på en komedie, en spion film, en lang musikkvideo? Vanskelig å si, men filmen er tidvis ganske underholdende og musikken er glimrende. 


Filmens soundtrack, med samme navn ble utgitt som et offisielt Beatles album og gjorde det godt på salgslistene. 


En underholdende film ,som iallfall jeg følte var en god start på Beatles filmene for min del. Så gjenstår det å se hvordan de andre filmene er i forhold.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar