lørdag 15. mars 2014

Dag 43 - Carry On Teacher



Dagens film er den britiske filmen Carry On Teacher fra 1959. Filmen er regissert av Gerald Thomas og har Joan Sims, Kenneth Connor, Hattie Jacques og Kenneth Williams i hovedrollene. 


Synopsis:
Elevene på Maudlin Street Scool forguder sin rektor og forsøker så godt de kan å beholde han ved skolen. Han har søkt på en ny jobb, men elevene liker han utrolig godt og vil ikke gi slipp på han. De pønsker ut en plan for å få han til å bli ved skolen. 




Carry On serien er noen av mine britsike favoritt filmer. En glimrende filmserie som består av hele 28 filmer som ble laget mellom 1958 og 1978, pluss en uoffisiell oppfølger med navnet «fCarry On Columbus» fra 1992 og en filmdokumentar «That's Carry On» fra 1979. 


Jeg kjøpte alle filmene i serien for fire-fem år siden, men istedet for å se de i kronologisk rekkefølge så jeg de etter hvilke filmer jeg syntes så mest spennende ut. 


Derfor fant jeg nå plutselig ut at det var en av filmene i serien jeg faktisk aldri hadde fått sett. Det var da Carry On Teacher. 


De første fem filmene i serien var i sort/hvit, hvorav denne som er nummer tre i rekken er en av de. 


Selv om dette er en av de aller tidligste filmene i serien så er flere av de annerkjente Carry On skuespillerne med allerede her. Blant annet Kenneth Williams, som spilte i 26 av filmene. Joan Sims, som spilte i 24 av filmene. Charles Hawtrey som spilte i 23 av filmene. Kenneth Connor som spilte i 17 av filmene og Hatie Jacues som spilte i 14 av de. 


Dette er nok ikke den beste av «Carry On» filmen, men en helt grei begynner film for å si det slik. Serien hadde på dette tidspunktet ikke helt funnet formen enda, men man kan allerde her se antydninger til det som etterhvert ville bli varemerket til disse filmene. 


Skuespillerne gjør en god jobb her og jeg vil trekke frem Kenneth Williams, som også her er i storslag. En stort mer erkebritisk skuespiller skal man lete lenge etter, men han var utrolig talentfull og veldig morsom. 


Som før sagt ikke de beste av filmene i denne serien, men hakket bedre en de to første filmene i serien. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar