fredag 7. mars 2014

Dag 35 - Kvinnors Väntan


Dagens film er den svenske filmen Kvinnors Väntan fra 1952 . Filmen er regissert av Ingmar Bergman og har Gunnar Björnstrand, Maj-Britt Nilsso, Eva Dalhlbeck og Anita Björk i hovedrollene.


Synopsis:
I denne filmen av Ingmar Bergman fra 1952 har fire kvinner samlet seg i et skjærgårdshus. Der venter de på sine menn som er fire brødre og de får tiden til å gå ved å fortelle hverandre om sine ekteskap. Rakel har vært utro. Marte ville ikke gifte seg og Karin forteller om når hun satt fast i en heis med sin mann.



Nok en Bergman film inn i festivalprogrammet, 25 dager etter at «Gycklarnas Afton» ble sett. Ut i fra tittelen på filmen, har jeg ikke de helt store forhåpningene til denne filmen, men vi får se om Bergman kan overaske.


Dette var den tiende filmen Bergman regisserte, to år før han gav ut den forrige Bergman filmen jeg så.


Filmen ser veldig bra ut sånn fotografisk og konsesjonsmessigst sett, slik 95% av Bergman sine filmer gjør.


Skuespilleren gjør en god jobb i denne filmen og Bergman kan dette med å finne gode skuespillere til filmene sine.


Selv om filmen «bare» varer i 107 minutter føltes den i mine øyne alt for lang. Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot dialogbaserte filmer, men her følte jeg det ble alt for mye prat til tider.


Hovedgrunnen til å se filmen slik jeg ser det er for å se den avsluttende heis-scenen med Gunnar Björnstrand og Eva Dahlberg som faktisk var ganske artig.


Her viser Bergman for første gang i følge han selv at han også fikk til humor i sine filme og dette var inspirasjonen hans til å senere lage «En lektion i kärlek» fra 1954 og «Sommarnattens leende» fra 1955 som er mer rene komedier. 

 

En helt ok film, me jeg følte ikke at jeg satt igjen med så mye etter å ha sett den. Ei heller kan jeg si at jeg egentlig faktisk husker så veldig mye av det jeg akkurat har sett. Så alt i alt en hel tok film, som ikke helt var min greie. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar