mandag 24. mars 2014

Dag 52 - Il Boss


Dagens film er den italienske filmen Il Boss (også kjent som The Boss) fra 1973 . Filmen er regissert av Fernando Di Leo og har Antonia Santilli, Gianni Garko, Ricarhd Conte og Henry Silva i hovedrollene. 


Synopsis:
Et bombeangrep på en kino i Palermo dreper alle de involverte i Atttardi sin klan, bortsett fra Coochi. Han forstår umiddelbart at mannen bak bombeangrepet er Daniello fra Don Corrasco klanen og plotter straks ned en plan for hvordan han kan ta hevn. 



 

Rulers Of The City er en av filmene i min Fernando Di Leo Italian Crime Collection Blu-ray boxset. Jeg og min far så «Milano Calibro 9» en stund før jul og den filmen var helt ok. Så da tenkte jeg det var greit å få med en film fra den boksen under festivalen. 


Desverre fungerer ikke Blu-ray spilleren i pcen min nå i det hele tatt så da har man dessverre måtte låne litt lavkvalitetsbilder fra nettet i stedet. 


Dette er den tredje filmen i De Leo sin «Milieu Trilogy» som starter med Milano calibro 9, La mala ordina og til slutt altså Il Boss. 


I og med at jeg ikke har film nummer 2 i serien kan det hende jeg gikk glipp av noe av kontinuiteten i serien, men jeg regnet med at filmen kunne sees som en egen film også. 


Il Boss syntes jeg faktisk var en enda bedre film en Milano Calibor 9. Den var mer actionpreget og Henry Silva spiller glimrende i rollen som Nick Lanzetta. 


De andre skuespillerne som Richard Conte, Gianni Garko og Pier Pablo Capponi spiller også glimrene og fanger virkelig denne 70-talls mafia essensen. 


Denne filmen var i følge ryktenene også en stor inspirasjonskilde for Tarantino når han laget sine to første filmer, noe jeg godt kan forstå for det er en del likheter her. 


Dette er nok en av de mest «ekte» mafiafilmene jeg kan huske å ha sett. Det føles ut som om De Leo virkelig viser ting slik de er , og i følge rykter så er visstnok mye av det som skjer i filmen også basert på ekte hendelser. Noe som førte til at De Leo etter å ha gitt ut filmen var meget nervøs for hevnaksjoner med tanke på inholdet i filmen.


En glimrende italiensk mafiafilm som er sterkt anbefalt. 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar